Blogien jakaminen erilaisiin lajeihin on mielekästä yleisen keskustelun helpottamiseksi. Kun termit ovat kaikille selkeät, on helpompi analysoida blogeja tyylien kautta. Laajemmassa mittakaavassa kaikki blogit ovat kuitenkin niinsanottuja promootioblogeja. Jollei niissä harjoiteta piilomainontaa (vrt. tuotenimet ja -kuvat muotiblogeissa), niissä markkinoidaan omaa egoa. Useat täysin tavalliset ihmiset ovat saaneet mahdollisuuden tuntea itsensä erityiseksi raportoimalla päivittäisistä toimistaan julkisesti internetissä. On kuitenkin auttamaton tosiasia, että heissä ei ole mitään erityistä. Jokaisen ihmisen DNA-ketju on toki uniikki, aiheuttaen lukemattomasti merkityksettömän pieniä eroavaisuuksia, mutta henkilökohtaisesti en jaksa lukea riviäkään tavallisen tossunpohjan kuluttajan aivoituksia. Rahvaalla ei ole mitään käsitystä kuohuviinisuihkulähteessä kylpemisestä. Heh heh.

Niinsanotut maallikkoasiantuntijat ovat oma lukunsa. Lukija, joka ei ole saanut mediakasvatusta, voi kuvitella näiden omassa erinomaisuudessaan pyöriskelevien pyöriäisten mielipiteitä ammattilaisten latelemiksi faktoiksi. On toki helppoa tuudittautua vertaisryhmien suoltamaan materiaaliin, sillä siihen on vaivatonta samaistua. "Hei! Noinhan minäkin tämän asian ajattelin." Kysymys on kuitenkin valheellisesta yhteenkuuluvuuden tunteesta.

Blogeilla yritetään saada lukijat ostamaan tuotteita, palveluita, agendoja, imagon palasia ja täytettä henkisiin tyhjiöihinsä. Mediaguru valistaa: Pidä silmäsi auki, kyseenalaista, opi, kohoa korkeammalle tietoisuuden tasolle. Aamen.